Referat przeznaczony na spotkania z rodzicami.
Renata Liberkowska
Jak postępować z dziećmi
nadpobudliwymi psychoruchowo?
Nadpobudliwość psychoruchowa w znaczeniu medycznym jest to schorzenie
mające charakterystyczne objawy i wymagające odpowiedniego leczenia. Istnieją
trzy grupy objawów charakterystycznych dla nadpobudliwości:
·
Nasilone zaburzenia koncentracji uwagi. Dziecko często nie jest w
stanie skoncentrować się na szczegółach, jest niedbałe, wydaje się nie słuchać
tego, co się do niego mówi, ma kłopoty z wypełnieniem codziennych obowiązków i
trudności z zorganizowaniem sobie pracy. Często gubi rzeczy niezbędne do pracy
lub nauki. Niezmiernie łatwo się rozprasza pod wpływem bodźców zewnętrznych
(np. tykanie zegara) zapomina poleceń, zadań domowych, czyta bez zrozumienia.
·
Nadmierna ruchliwość. Dziecko nadmiernie ruchliwe ciągle się kręci, biega,
jest gadatliwe, wykonuje nerwowe ruchy rąk i nóg, ma trudności ze spokojnym
bawieniem się i odpoczywaniem, przeszkadza innym.
·
Nadmierna impulsywność. Dziecko charakteryzuje się nieproporcjonalną
reakcją na bodźce, często odpowiada agresją słowną lub fizyczną, nieumyślnie
niszczy rzeczy, jest niecierpliwe, obraża się, kłóci, kłamie, woli mówić niż
słuchać, odpowiada nie na temat. Charakterystyczne jest też to, że działa, nie
przewidując konsekwencji swojego działania.
Nadpobudliwość należy łączyć
często z zaburzeniami snu, ponieważ przewaga procesów pobudzania nad hamowaniem
nie pozwala dzieciom na szybkie zasypianie.
Najnowsze badania wskazują,
że zespół nadpobudliwości dziecięcej
(Atention Deficit Hiperactivity Disorder - ADHD) jest zaburzeniem
przekazywanym z pokolenia na pokolenie, czyli uwarunkowanym genetycznie.
W zależności od typu nadpobudliwości należy podjąć stosowne działania i skonsultować je ze specjalistą: psychologiem, lekarzem. Trudna sytuacja domowa, brak konsekwencji w postępowaniu z dziećmi, impulsywność rodziców mogą tylko nasilać objawy ADHD. Rodzice chłopców i dziewczynek nadpobudliwych potrzebują dużego wsparcia, ponieważ często słyszą krytyczne uwagi na temat swoich dzieci, mimo wielu wysiłków włożonych w ich wychowanie. Zarówno rodzice jak i nauczyciele muszą uświadomić sobie , że zachowanie dziecka nie wynika z jego złych intencji i nie jest wymierzone przeciw nim. Dzieci nadpobudliwe nie mają hamulców w kontaktach z dorosłymi i to my, dorośli, musimy wyznaczać granice dopuszczalnego zachowania. Konieczna jest współpraca rodziców i nauczycieli jedni i drudzy powinni się wzajemnie wspierać i informować. Praca z dziećmi nadpobudliwymi jest żmudna, wymaga cierpliwości i konsekwencji działania. Na początku tej pracy powinniśmy się zastanowić i zadać sobie pytania:
·
Jakie niewłaściwe zachowania chcę zmienić u swojego dziecka?
·
Jak często występuje to niepożądane zachowanie?
·
Jakie zastosuję konsekwencje?
·
Jakie wybiorę zachęty i nagrody?
· Co konkretnie oznaczają takie stwierdzenia: niegrzeczny, nieposłuszny, bałaganiarz itd.?
·
Czy dziecko może teraz zrealizować moje oczekiwania?
·
Co mogę jeszcze zrobić, by mój
plan się powiódł?
Niezwykle ważne jest
ukonkretnienie oczekiwań, a następnie stworzenie listy pożądanych zachowań,
oczywiście, na miarę możliwości nadpobudliwego dziecka. Zasady będą pomagać
dziecku odnajdywać właściwe rozwiązanie w myśl tego, że „dobre jest dla mnie
to, co jest przewidywalne”. Ważne jest także poinformowanie o swoich
działaniach nauczyciela wychowawcę by i on mógł kontynuować to zadanie
wychowawcze w szkole.
Tworząc, zawierające nasze
oczekiwania, zasady, powinniśmy pamiętać, by były one:
·
przejrzyste;
·
krótkie;
·
konkretne;
·
sformułowane
pozytywnie ( pozbawione słowa nie);
·
spisane
i omówione z dzieckiem;
·
konsekwentne
– dziecko musi wiedzieć, co się stanie, kiedy złamie zasadę.
Dziecko nadpobudliwe wymaga
wzmocnień pozytywnych, należy za każdym razem chwalić je, gdy coś zrobi dobrze,
mówić powoli (to uspokaja). Wszystkie polecenia powinny być przekazywane krótko
i formułowane pozytywnie.
Otoczenie domowe powinno być
uporządkowane. To znaczy, należy wprowadzić
stonowane barwy w pomieszczeniu, zlikwidować wszystko to, co może
rozpraszać: tykający zegar, bibeloty, wzorzystą tapetę, kolorowe zasłonki,
radio, telewizor itd. Dziecko powinno dbać o porządek na swoim biurku. Bardzo dobrze wpływa na psychikę
młodego człowieka określona stała pora posiłków, porannej pobudki, kładzenia
się spać, codzienne planowanie następnego dnia. Dobrze jest też, jeśli
proponuje się mu zabawy wyciszające: lepienie, rysowanie, wycinanie. Rodzice
powinni często okazywać dzieciom, że je kochają, akceptują, powinni także kontrolować emocje podczas
kontaktów z nimi a sytuacje konfliktowe rozwiązywać zaraz po ich nastąpieniu.
Wszystkie dzieci potrzebują
zrozumienia, dziecko nadpobudliwe potrzebuje go znacznie więcej, ponieważ jest
mu o wiele trudniej radzić sobie z codziennością. Należy pamiętać, że jego
męczące dla otoczenia zachowanie jemu samemu również sprawia poważne problemy.
Ma mniej sukcesów w szkole, trudno mu usłyszeć pochwałę od rodziców, niełatwo
też funkcjonuje mu się w grupie, co może prowadzić do zaniżenia samooceny,
depresji, a w konsekwencji – uzależnienia
od papierosów, alkoholu, narkotyków oraz rozwoju osobowości aspołecznej.
Właśnie
dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na funkcjonowanie w domu i w szkole
dzieci, u których występują symptomy ADHD, i wspólnie podjąć działania
wychowawcze.
Bibliografia:
1.
T.
Bednarska: Nadpobudliwość psychoruchowa, Warszawa 1999.
A.
Bandura,
R.H. Walters, Agresja w okresie dorastania, Warszawa 1968.
2. T. Bednarska,
Nadpobudliowść psychoruchowa [w] Rozpoznawanie i reedukacja uczniów
o częściowo zaburzonym rozwoju, Poznań 1997.
A. Borkowska: Pozycja
dziecka nadpobudliwego w klasie szkolnej, w: Życie Szkoły, 1991, nr
8.
3.
S.
Gordon, Twoje nadpobudliwe dziecko. Poradnik dla rodziców, Warszawa
1999.
4.
K.
Jankowski, Psychologia w działaniu, Warszawa 1980.
A.
Kast-Zahn,
Każde dziecko może nauczyć się reguł, Poznań 1999.
5.
J.
Komender, Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, Warszawa
1997.
6.
H.
Muszyński, Zarys teorii wychowania, Warszawa 1977.
7.
Z.
Skorny, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1987.
8.
H. Spionek, Psychologiczna
analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, Warszawa 1970,
9.
E.
Ozimek, Wychowanie – potrzeba dziecka – zadanie domu i szkoły, Poznań
1999.
10.
J.
Strelau, A. Jurkowski, Z. Putkiewicz, Podstawy psychologii dla nauczycieli, Warszawa
1978.
11.
T.
Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka, Nadpobudliwość psychoruchowa u
dzieci, Lublin 1999.